25-6-2019

Topdag met RailTOPpers

Workshop drie van het talentontwikkelingsprogramma Hago Rail TOPpers zit erop. De dag stond in het teken van ketensamenwerking. Wat is dat eigenlijk? Waarom is het belangrijk? En wie zijn allemaal betrokken bij een schone trein? Op naar NS in Utrecht!

Met het talentonwikkelingsprogramma Hago Rail Toppers selecteert Hago Rail Services ieder jaar twintig talenten met geel/blauw bloed die constant zoeken naar verbetering, de TOPpers onder de toppers.

Bram Metsers, manager P&O Hago Rail Services: “Met het programma stimuleert Hago Rail Services de TOPpers hun talenten verder te ontwikkelen binnen de kaders van onze dienstverlening aan NS.”

In zaal ‘Eindhoven’ van de machtige NS-kantoortoren Laagkatreine op het Centraal Station namen Productmanager Reiniging NS, Peter Goorden, en LEAN consultant NS, Nico Berends, ons mee in de complexe, logistieke wereld die voorafgaat aan het aanbieden van een trein voor schoonmaak.

Van dienstregeling tot dagplan. Van transportbesturing tot onderhoud. Van medewerker rangeerder tot werkvoorbereider. Alle afdelingen en functies ‘in de keten’ die betrokken zijn bij een schone trein, passeerden de revu.

Wat gaat goed en wat kan beter?
Na de interactieve presentatie was het tijd voor feedback. De TOPpers hadden vooraf de huiswerkopdracht meegekregen om na te denken over wat nu goed gaat, wat beter kan en wat zij morgen anders gaan doen voor een nog betere ketensamenwerking.

Niet dat die samenwerking nu niet goed loopt overigens: de samenwerking gaat op heel veel vlakken juist al heel goed. Onder meer omdat de schoonmakers zich sinds een aantal jaar gezien en gehoord voelen door NS. Of zoals een TOPper het verwoordde:

“We zijn een volwaardige gesprekspartner van NS.”

Wel is er volgens de schoonmaakcollega’s nog genoeg ruimte voor verbetering. Vooral in de informatieverstrekking en communicatie. “Hoe eerder wij van NS weten welke en hoeveel treinen wij definitief op welke locatie voor schoonmaak aangeboden krijgen, hoe meer treinen we goed kunnen reinigen.”

En meer schone treinen, is meer tevreden reizigers. Precies waar we het allemaal voor doen!

Bezoek OCCR
Na de interactieve sessie met NS, togen de TOPpers naar het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) om kennis te maken met de Service Desk van Hago Rail Services. Een van de activiteiten van de Service Desk is de 24/7 afhandeling van klachten over vervuiling in de trein van conducteurs en reizigers.

De Service Desk zoekt uit waar de trein ‘uitloopt’ om hier vervolgens de collega’s op af te sturen om de vervuiling te verwijderen. “Gaaf om te zien hoe de Service Desk opereert in dit indrukwekkende zenuwcentrum van de spoorwegen. En heel leuk om nu een gezicht te hebben bij de collega’s waar we dagelijks contact mee hebben. Een mooie afsluiter van een TOPdag!”

Deel dit artikel: