Vebego 56 Kopie
19-10-2021

Data gedreven aanpak

De coronacrisis heeft voor iedereen veranderingen teweeggebracht. Niet alleen zagen we teruglopende reizigersaantallen, het was ook een periode die we niet eerder hadden meegemaakt. Waar we voorheen beslissingen maakten op basis van ervaring en onderbuikgevoel, bracht de crisis een nieuwe (innovatieve) denkwijze met zich mee: een data gedreven aanpak. NS en HRS sloegen de handen ineen en gingen in gesprek. Minder treinen betekent het terugdraaien van de capaciteit en de mogelijkheid om medewerkers elders in te zetten, waar de vraag hoog is. Een multidisciplinaire aanpak waar we trots op zijn. 

Signaalwaardenmodel

De data gedreven aanpak, het signaalwaardenmodel, bepaalt of de ingezette schoonmaakcapaciteit toereikend is om vervuilde treinen schoon te maken. De NS maakt een prognose over het verwachte aantal reizigers en de inzet van treintoestellen. Het signaalwaardenmodel gebruikt deze twee variabelen om een aantal weken vooruit te voorspellen hoeveel schoonmaakcapaciteit er nodig is. Door deze voorspellingen kunnen we de juiste capaciteit inzetten. Het gevolg: een schone trein voor elke reiziger. 

In de praktijk

Het huidige schoonmaakprogramma bestaat uit twee delen: een basisbeurt en een aanvullende module. In de praktijk bleek dat het oude dashboard onvoldoende aansloot op verschillende behoeften. Het signaalwaardenmodel voorspelt hoe de basisbeurt ingezet moet worden om de daadwerkelijke vervuiling in de trein tegen te gaan. Een actuele weergave in realtime. Naast andere indicatoren, zoals ervaringen van het personeel, biedt dit model een belangrijke raadgevende rol in de besluitvorming.

Aansluiten op behoeften

Nu we COVID langzaamaan de baas worden, lopen de reizigersaantallen op en is het belangrijk om onze dienstverlening continu goed af te stemmen. We hebben het mogelijk gemaakt een blik vooruit te werpen op de drukte én de leegte in de treinen. Een schone en prettige reiservaring, staat te allen tijde voorop. Met het signaalwaardenmodel maken we passende beslissingen die voldoen aan de behoeften van zowel de NS als de reiziger. Dat noemen we nog eens een goede samenwerking. 

 

Meer nieuws

Legen Prullenbak HRS Treinstel
Samenwerking

Samen zorgen voor schone treinen

10-09-2021
< 1 min.
Samenwerking NS En HRS
Samenwerking

NS en Hago Rail Services gaan samen verder

08-07-2021
< 1 min.
Handen Gekoppeld
vitaal vakmanschap

Vitaal Vakmanschap

19-10-2021
< 1 min.