Het is een innovatieve tool die verder gaat dan de bestaande technische hulpmiddelen. Naast realtime inzicht in de dagelijkse processen, verzamelen we met Rail@lly veel bruikbare data waarmee we trends snel inzichtelijk hebben en eenvoudig analyses kunnen uitvoeren. Informatie die ons ondersteunt in het continu verbeteren van onze schoonmaakprocessen. Met uiteindelijk schonere treinen tot gevolg.

Digitale werkbon
Zodra NedTrain een trein aanbiedt voor schoonmaak, voert de voorwerker van HRS (leidinggevende schoonmaakteam) het treinstelnummer en het aantal dienstdoende schoonmaakmedewerkers in. De app toont vervolgens de digitale werkbon met daarop de uit te voeren werkzaamheden.



Historiefunctie
Na afronding van het werk, vinkt de voorwerker op de werkbon aan wat is schoongemaakt. Dat levert een schat aan informatie op. Omdat de app per trein de historie van de uitgevoerde schoonmaakwerkzaamheden bijhoudt, weten voorwerkers in heel het land wat de status van iedere trein is. Krijgen de schoonmakers die overdag schoonmaken op Utrecht Centraal een trein binnen die door het nachtteam in het zuiden niet volledig gereinigd is (bijvoorbeeld omdat de trein voor reparatie naar de storingsdienst moest), dan weten ze waarom die trein wel wat extra aandacht kan gebruiken.

Landelijke bijsturing
De voorwerkers sturen de ingevulde werkbonnen met één druk op de knop naar de landelijk opererende servicedesk die de gegevens automatisch inleest in het registratiebestand. Behalve dat dit de medewerkers van de servicedesk een wagonlading handmatig tikwerk scheelt, is in één oogopslag te zien of de trein volgens planning is aangeboden, of de trein volledig of gedeeltelijk is gereinigd (bijvoorbeeld wanneer de trein weer snel nodig is) en welke werkzaamheden zijn uitgevoerd. Dit stelt de servicedesk in staat om niet (geheel) gereinigde treinen op te sporen en alsnog ‘uit te laten lopen’ voor reiniging. Gewapend met de Rail@lly ontsnapt er zo niets meer aan de aandacht.
Deel dit artikel: